Denk je ook zo vaak: ik wou dat er meer uren in een dag zaten? Vraag dan om promotie en wordt leidinggevende!
Onderzoekers van de Universiteit van Californië ontdekten dat het niet uitmaakt hoeveel geld we verdienen, hoe bekend we zijn of hoe talentvol. Iedereen heeft nu eenmaal hetzelfde aantal uren per dag tot zijn beschikking. Echter, hoe we die tijd beleven, dat verschilt wél per persoon. Want mensen met macht hebben het idee dat ze over meer tijd beschikken dan mensen zonder macht. De onderzoekers konden aantonen dat je tijdbeleving anders is afhankelijk van je positie. Een machtspositie zoals een leidinggevende heeft, heeft effect op de hoeveelheid tijd die je denkt te hebben. Leidinggevenden besteden normaliter veel taken uit aan mensen in hun team, met tot doel dat ze meer tijd overhouden voor hun eigen werkzaamheden. Maar niets is minder waar. Ze houden net zoveel tijd over als anderen om hun taken en verantwoordelijkheden uit te voeren. Alleen ze dénken dat ze over meer tijd beschikken.
Tijdbeleving heeft te maken met regie over je eigen agenda
De beleving van de hoeveelheid tijd die je hebt, heeft vooral te maken met het kunnen beheren van je eigen agenda. Het onderzoek was namelijk als volgt opgezet: een groep mensen werd in tweeën gedeeld. De ene helft kreeg een leidinggevende rol, de andere helft was medewerker. Ze kregen de taak een opdracht uit te voeren samen met een partner. De leidinggevenden kregen de boodschap dat ze hun zogenaamde medewerker konden instrueren. Ook mochten zij in een comfortabele stoel zitten. De medewerkers in het experiment hoorden dat ze geen enkele controle over het werk hadden en dat ze moesten doen wat hen werd opgedragen. En ze moesten op een simpele stoel zitten. En wat bleek? De baasjes hadden veel sterker het idee dat ze regie over de tijd hadden, dat ze meer vrijheid hadden. Waardoor het leek of ze echt meer tijd hadden. Ook waren ze minder gestresst dan de medewerkers. Maar we kunnen natuurlijk niet allemaal manager of leidinggevende worden….
Wat als die promotie er niet in zit?
Er zijn gelukkig best wel wat knoppen waar je aan kunt draaien om meer regie te krijgen over je tijd. Ook al heb je bepaalde verplichtingen en moet je voldoen aan bepaalde eisen door anderen opgelegd. Denk bijvoorbeeld eens aan de volgende vijf zaken:
- Hou in je weekplanning rekening met tijd voor onverwachte interrupties of zaken waar anderen je mee lastig kunnen vallen. Als je de hele week vol plant, loop je gegarandeerd vast.
- Heb je een taak die je uiterste concentratie vraagt: ga ergens anders in het pand zitten werken of boek een vergaderruimte om een uurtje door te kunnen pakken. Als mensen je zo snel niet kunnen traceren, blijkt maar weer dat negen van de tien keer iets niet zo dringend is als het lijkt. Als het dringend is, bellen ze je wel.
- Het is lastig antwoord geven op de vraag of je ‘even tijd hebt’ om iemand te helpen. Zeker als je nog niet weet waar het om gaat. Wees dus voorzichtig met het snel beloven of ja zeggen tegen collega’s maar probeer eerst in kaart te krijgen wat precies de bedoeling is. Ook al help je graag, soms is ‘morgen ben je de eerste’ beter om je eigen doelen te behalen. Vaak heeft het namelijk te maken met de planning van de collega die gewoon te laat is begonnen. Als je altijd maar ja zegt, hoeft je collega ook geen rekening met jou te houden. En doet dat ook niet.
- Check je mail maar een paar keer per dag en zet de melding van nieuwe mail uit.
- Als je werk bestaat uit het grotendeels oplossen van verzoeken van anderen, kun je ook een soort loket instellen: hou gedurende bepaalde uren een zogenaamd spreekuur en boek overige uren voor het uitvoeren van de taken. Communiceer dit ook zodat iedereen weet waar hij aan toe is. En zodat je makkelijker nee kunt zeggen als er geen bloedspoed is.
Beluister hier het interview op BNR Nieuwsradio
Leave A Reply