Loopbaan coaching: tips voor een opgeruimd bureau

Wist je dat het belangrijk is dat je bureau is opgeruimd? Want als je bureau vies en slordig is, is de kans groter dat je ongewenst sociaal gedrag zoals liegen of bedriegen vertoond. Het Texaanse Jones Graduate School of Business komt nu met onderzoek naar het effect van omgeving op gedrag.

Wat bleek: opruimen en schoonmaken versterkt sociaal gedrag
De onderzoekers onderzochten 600 proefpersonen die ze bewust gevoelens van walging lieten oproepen. Dit deden ze door bijvoorbeeld een scene uit de film Trainspotting te laten zien, of ze moesten een verhaal schrijven over hun meest walgelijke herinnering. Daarna werden ze onderzocht op hun bereidheid om te liegen voor financieel gewin. Een controlegroep werd alleen ondervraagd vanuit een neutrale emotie. In een ander experiment werd de eerste groep waarbij walging was opgeroepen, gevraagd om reinigingsproducten te beoordelen. Zoals zeep en andere desinfecterende middelen. En ook daarna werden ze onderzocht op hun bereidheid om te liegen voor financieel gewin. De mensen die eerst walging voelden, waren sneller geneigd om zichzelf te beschermen en egoïstischer gedrag te vertonen dan de groep met een neutrale emotie. En nadat de groep met walging schoonmaakmiddelen had beoordeeld, nam die bereidheid juist weer af. De onderzoekers concluderen hieruit dat een schone omgeving verregaand van invloed is op individueel gedrag. En pleiten dus voor schoonheid, reinheid en opgeruimde bureaus bij bedrijven. Omdat dit socialer gedrag tot gevolg kan hebben. Of egoïstisch gedrag tegengaat.

Kennelijk wordt je dus een beter mens van een opgeruimd bureau?
Dit is misschien wat kort door de bocht, maar een opgeruimd bureau is bij veel bedrijven de standaard. Dat heeft een viertal voordelen:

  • Tijdwinst: je vindt sneller wat je zoekt doordat je regelmatig oude zaken opruimt.
  • Flexwerken: meerdere mensen delen een werkplek dus schoon en opgeruimd is wel zo collegiaal.
  • Uitstraling naar de klant: opgeruimde bureau ogen professioneel, nauwkeurig en representatief. Allemaal zaken die de klant met jouw bedrijf zal associëren.
  • Veiligheid: geen rondslingerende en gevoelige bedrijfsinformatie meer.
  • Hygiëne: schoonmakers zijn blij met een leeg bureau: lekker makkelijk!

Kortom, opruimen dus: drie tips voor een schoon en opgeruimd bureau

  • Verdeel de papieren in stapels: wat doe je weg, wat geef je door, wat bewaar je?
  • Combineer: wat hoort bij elkaar, wat kun je combineren? Bijvoorbeeld een schaar en plakband, of papieren over hetzelfde project.
  • Kies een vaste locatie: de stapels wegdoen en doorgeven lossen zichzelf op, maar voor de stapel bewaren moet je een fysieke plek zien te vinden. Let op of je hetgeen vaak nodig hebt, of maar af en toe. Een stapel brochures kan in een kast, maar een niettang wil je dichtbij in bijvoorbeeld een bureaulade opbergen.

Beluister hier het interview op BNR Nieuwsradio

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.