Communicatie en referentiekaders

Ken je dat? Je ziet jezelf keer op keer hetzelfde reageren in een bepaalde situatie. Of je hebt steeds die terugkerende woordenwisseling met je moeder, baas of partner. Soms denk je: “Met deze persoon valt niet te praten…” We kennen allemaal wel voorbeelden van situaties waarin sprake is van vastgelopen communicatie. Hoe kun je hiermee omgaan? Waar zitten de kansen ter verbetering? Ontdek nu aan welke knoppen je kunt draaien!

Referentiekader: welke bril heb je op?

Allereerst is het belangrijk je bewust te zijn van het feit dat ieder mens de realiteit waarneemt vanuit zijn eigen referentiekader. Dit referentiekader is als het ware een soort bril, die jouw eigen waarneming ‘filtert’. Waaruit bestaat dat referentiekader? Denk bijvoorbeeld aan jouw (levens)ervaringen, opleiding, cultuur, karakter, normen en waarden, kennis en (voor)oordelen. Omdat ieders referentiekader uniek is, heeft iedereen dus een persoonlijk beeld van wat waar is. En soms vergeet je even dat de ander zijn eigen bril draagt. Dit maakt communicatie vaak lastig en tegelijkertijd erg belangrijk.

Dit filmpje is een mooi voorbeeld van hoe je met een bepaalde bril op naar iets kunt kijken. Net als dit andere filmpje

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.