Blue Monday: feit of fictie?

Het is vandaag Blue Monday: de meest deprimerende maandag van het jaar. Bestaat dit fenomeen nu echt of is het een fabel?
De gerenommeerde Britse psycholoog Cliff Arnall introduceerde het fenomeen Blue Monday in 2005. Hij stelde dat de derde maandag van januari de meest deprimerende dag van het jaar zou zijn. Waarom? De feestdagen zijn achter de rug, de goede voornemens alweer gesneuveld en de vakantie is nog ver weg. Bovendien is het weekend voorbij en is die saaie werkweek weer begonnen… En wat ook niet helpt: de dagen zijn donker en het weer is slecht met veel regen en lage temperaturen. Cliff bedacht zelfs een bijbehorende formule die zijn theorie zou aantonen met ingrediënten als het weer, het mislukken van je voornemens en je schulden. Echter, het is allemaal onzin.

Handige PR stunt
Het fenomeen Blue Monday is bedacht door PR bureau Porter Novelli om het aantal vakantieboekingen van hun klant Sky Travel te boosten. In een persbericht werd het verhaal kracht bijgezet door de naam van Cliff Arnall eraan te verbinden. Cliff werkte toen parttime voor de Universiteit van Cardiff en dat gaf een zekere autoriteit. Echter, ook al is het onzin, in de dagelijkse praktijk leeft Blue Monday vrolijk voort. Zoals we gisteren ook weer zagen met alle berichten en acties die inhaakten op deze dag…

Tips bij sombere gevoelens
Maar, stel: je voelt je wel lichtelijk depressief. Wat kun je daar dan aan doen? Geloof niet alles wat je hoort en laat je allereerst vooral niet aanpraten dat je last hebt van een ‘case of the Blue Monday’want die bestaat niet… Maar mocht je toch last hebben van sombere gevoelens, dan kun je daar best iets aan doen. Ik noem zes tips:

1. Denk aan mensen, momenten of dingen waar je blij van wordt of werd en schrijf ze op. Emoties kun je oproepen met gedachten, dat geldt niet alleen voor verdriet of woede, maar ook voor fijne emoties als blijheid of plezier. Je hersenen maken geen onderscheid tussen heden of een herinnering in het verleden. Als jij terugdenkt aan een fijne herinnering en je het gevoel van dat moment voor de geest haalt, dan geven je hersenen op dit moment dezelfde signalen af als op het moment dat de herinnering gecreeerd werd. Werkt altijd.

2. Bekijk een kattenfilmpje op internet J Of neem iets met dieren of jonge kinderen. Vertedering is ook een goede remedie tegen sombere gevoelens.

3. Doe iets voor een ander. Dit helpt je om de focus te verleggen van jezelf en jou problemen en helpt je weer in actie te komen. Geef die collega een oprecht gemeend compliment, geef een cadeautje of help hem of haar met een moeilijke taak. Talloze onderzoeken hebben uitgewezen dat mensen meer voldoening ervaren door te geven. En als je voldoening ervaart, is het wel heel lastig om je tegelijkertijd somber te voelen.

4. Bedenk waar je dankbaar voor bent. Dat je weer heelhuids op je werk bent aangekomen. Dat je iedere dag te eten hebt. Dat je familie, vrienden of kinderen hebt die van je houden. Maak een lijstje.

5. Ga nep-lachen. Wetenschappers hebben aangetoond dat het voor de hersenen geen verschil maakt of je echt lacht of doet alsof. Ook als je neplacht maakt je lichaam endorfinen aan, die een gunstige werking op het lichaam hebben. Trek je mondhoeken dus in een nepgrijns en heb even geduld. En wie weet werkt het aanstekelijk: voor je het weet doen je collega’s met je mee en wordt het een vrolijke boel.

6. En als niets van dit alles werkt, dan kun je altijd nog starten met lichttherapie. Dat stimuleert te regulering van melatonine en helpt je daardoor bovendien aan een betere nachtrust. Of kijk naar buiten, want volgens mij schijnt het zonnetje nu (in ieder geval in Amsterdam). En alles is beter als de zon schijnt. Ook binnen zitten 🙂

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.